En ny form for kreativitet

Artikel

En ny form for kreativitet

En ny form for Kreativitet

Digitale løsninger har bestemt sin plads i upper-funnel marketing. Vi har set hvordan store long-format film distribueres digitalt og skaber en god emotionel kobling til brandet. Eller vi har set flotte og gennemarbejdede kampagnesites, som samler leads på en simpel og overbevisende måde. Men på dette niveau – øverst i salgstragten – er det som om der mangler en ny form for kreativitet? En form for kreativitet, hvor man virkelig tillader brugeren at involvere sig.

Hvis man kan blive enig om, at involveringen er en af hovedbestanddelene i interaktiviteten i digitale medier, er det slående, hvor sjældent denne involvering i virkeligheden kommer til udtryk?

Hos nogle af verdens bedste digitale bureauer/produktionshuse – Unit9, Immersive Garden, MediaMonks eller B-reel – ser vi en nyere type kreativitet, som endnu ikke har ramt Danmark. Modellen er i og for sig simpel – den indeholder den originale form for interaktivitet: Involvering på sitet. Reelt set kombinerer man blot film, VFX/3D med et site – og så har du muligheden for at bevæge dig rundt i en reel oplevelse – en digital experience:

Credit: Mediamonks

Her er et eksempel fra Bancolumbia, der har bygget og filmet en ægte ø virtuelt, hvor alle lever på en bæredygtig måde. Fordi øen er genskabt i 3D, kan du dykke ned overalt på øen og møde beboere og film om deres handlinger. Det er en simpel ide, der selvfølgelig er svær at eksekvere.

Eller hvad med verdens bedste konfigurator fra bilmærket Genesis, hvor du i 3D rent faktisk kan bevæge de fleste af delene i den bil du vil vælge – og altså ikke blot skifte farve og fælge og tænde lygterne, som efterhånden er standard. Besøg Genesis oplevelse her.

Mange af nutidens digitale cases består af en long-format film eller et flot kampagnesite med flotte transitioner. Et kampagnesite, som fx er en one-pager, hvor man let og elegant scroller ned over sitet, effekterne vælter frem og til sidst ender man i en kontaktformular. Det er en gængs vinder på anerkendte awardssites som The FWA, Awwwards eller CSS Design Awards. Men det er som om dette ikke er nok mere. I udlandet virker det som om at brugerinvolveringen og de digitale cases har taget et skridt i en langt mere involverende retning, som kræver at man tænker anderledes.

Disse digital experiences – altså en blanding af film/animationer/website – kommer til præge billedet fremover, fordi det fokuserer brugeren og skaber en simplere konvertering ned igennem salgstragten. De digitale oplevelser har fuld tracking, kan justeres og opdateres løbende, ligesom den bagvedliggende teknologi i nogen grad kan genbruges. Derfor giver det naturligvis også mening rent forretningsmæssigt. Se Umwelts cases på Digital Experiences her eller book et møde herom hos Ulrik Mernøe på ume@umwelt.dk

Skrevet af: Martin Michael Hansen, CEO & Senior Partner